www.legalworld.be

NMBS stopt met fietsverhuur



De NMBS past haar vervoersvoorwaarden aan. Ze introduceert de Go Pass 1 en ze wijzigt de JUMP-kaartregels. Nieuw is ook dat ze zich niet meer bezighoudt met fietsverhuur. En er zijn enkele veranderingen aan haar parkeerbeleid en de begeleiderskaart voor personen met een beperkte mobiliteit. De wijzigingen gaan in op 1 juni 2010.

Go Pass 1

De NMBS biedt jongeren tot 26 jaar een nieuwe reisformule aan: de Go Pass 1. Dit biljet geeft jongeren de mogelijkheid om tegen een spotprijs een treinrit te maken. Een enkele reis kost 6,50 euro, ongeacht de bestemming in België.

Het biljet kan enkel via internet gekocht worden (ticket on line). Het is op naam en geldt alleen in tweede klasse. Het is niet overdraagbaar, omwisselbaar of terugbetaalbaar.

Door de komst van de Go Pass 1 verandert de NMBS ook de naam van de 'gewone’ Go Pass. Die heet nu Go Pas 10 (tien ritten).

Geen fietsverhuur meer

De NMBS stopt met haar fietsverhuur. De huurvoorwaarden voor de combinatie ‘Trein + huurfiets’ worden uit de vervoersvoorwaarden geschrapt. Reizigers kunnen voortaan terecht in fietspunten in de buurt van de stations. Die zijn, meer dan de NMBS, gespecialiseerd in fietsverhuur en fietsonderhoud.

Personen met beperkte mobiliteit

Personen met beperkte mobiliteit hebben recht op een kaart “Kosteloze begeleider”. Daarmee mogen ze samen met een begeleider reizen, op vertoon van één enkel vervoerbewijs. Die kaart bestaat al langer, maar er komen nu enkele aanvullingen.

De titularis van de kaart “Kosteloze begeleider” reist met zijn vervoerbewijs aan normaal tarief (standaardtarief of eventueel gereduceerd tarief) dat geldig is in eerste of tweede klas en met zijn kaart “Kosteloze begeleider”. De begeleider reist gratis mits hij in dezelfde klas reist en hetzelfde traject aflegt.

De begeleider mag een persoon en/of een hond aan de leiband zijn.

Gehandicapte kinderen van minder dan 12 jaar kunnen ook van de voordelen van de kaart “Kosteloze begeleider” genieten. Ze moeten zelf wel een geldig vervoerbewijs hebben (biljet tegen 50% korting in eerste of tweede klas of, met een Kortingkaart Grote Gezinnen, gratis in tweede klas of met een biljet tegen 50% korting in eerste klas tot 31 december van het jaar waarin ze 12 jaar worden).

JUMP-kaart

Met een JUMP-kaart – zone Brussel kan men niet alleen terecht op de treinen van de NMBS, maar ook op de voertuigen van de MIVB, De LIJN of TEC. Er zijn kaarten voor 1, 5 of 10 ritten en dagkaarten. Reizigers die instappen in een onbewaakte stopplaats van de zone Brussel en die niet in het bezit zijn van één van die vervoerbewijzen, kunnen in de trein voortaan een Standaardbiljet zone Brussel kopen. Dit biljet is de ganse dag geldig in 1ste of 2de klas op de lijnen van de NMBS tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst. Ze kunnen niet langer een Biljet zone Brussel + MIVB/De Lijn/TEC kopen.

Prkeerbeleid

De NMBS Groep voorziet verschillende soorten parkings rond haar stations. In totaal elf soorten:

type a.1.1. parkeergebouwen met commerciële tarieven die uitgebaat worden door privé-exploitanten (bv. Brussel-Zuid);
type a.1.2. parkeergebouwen of gelijkgrondse parkings met voordeeltarieven (eventueel voor een beperkt aantal plaatsen) voor treinreizigers, en uitgebaat door privé-exploitanten (bv. Mechelen ‘Parking Station');
type a.1.3. parkeergebouwen met voordeeltarieven (eventueel voor een beperkt aantal plaatsen) voor de treinreizigers en uitgebaat door de NMBS (Namen);
type a.1.4. gelijkgrondse, betalende parkings uitgebaat door de NMBS (bv. Leuven en Blankenberge);
type a.1.5 gelijkgrondse parkings uitgebaat door de NMBS en de NMBS-Holding, gratis voor de houders van bepaalde trein- of vrijkaarten en betalend voor occasionele reizigers en niet-treinreizigers (bv. Gent-Dampoort);
type a.1.6 gelijkgrondse parking uitgebaat door een privé-exploitant, gratis voor de houders van bepaalde trein- of vrijkaarten en betalend voor occasionele reizigers en niet-treinreizigers (Oostende);
type a.1.7 gelijkgrondse, kosteloze parkings (andere dan type a.1.5, a.1.6);
type a.1.8 personeelsparkings
type a.1.9 gelijkgrondse parking uitgebaat door de gemeente, gratis voor de houders van bepaalde trein- of vrijkaarten en voor occasionele reizigers maar betalend voor niet-treinreizigers (Genk);
type a.1.10 gelijkgrondse parking uitgebaat in samenwerking met de gemeente, voorbehouden voor de houders van bepaalde trein- of vrijkaarten (Bilzen);
type a.1.11 betalende parkings, waar voordeeltarieven (eventueel voor een beperkt aantal plaatsen) voor de treinreizigers van toepassing zijn, alsook commerciële tarieven, en die uitgebaat worden door B-Parking. Voorbeelden hiervan zijn de parking aan Gent-Sint-Pieters en Antwerpen-Berchem.

In de vervoersvoorwaarden kunt u ook vinden hoe de tariefvorming voor elk type parkeergelegenheid gebeurt. Voor de types a.1.2, a.1.3 en a.1.4 legt de NMBS zelf de tarieven vast, per kalenderdag of op basis van een parkeerkaart (geldig voor een week, een maand, drie maanden of een jaar).

In de parkings van bv. type a.1.5 en a.1.6 kunnen bepaalde trein- en vrijkaarthouders gratis parkeren. Occasionele klanten betalen een preferentieel tarief en niet-treingebruikers een commercieel tarief. En voor de parkings van type a.1.11 bepaalt B-Parking zelf de tarieven.

In deel 3 van de vervoersvoorwaarden, het deel tarieven, vindt u een overzicht van de verschillende parkingprijzen. Daarin vallen vooral de tariefwijzigingen in de parkings van de stations van Charleroi-sud en Vilvoorde op.

14 juni 2010 - Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, BS 14 juni 2010, p.37195; http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2010/06/14_1.pdf#Page139

Ilse Vogelaere

 

Afkondigingsdatum : 14/06/2010
Publicatiedatum : 15/06/2010

© Wolters Kluwer Belgium 2010